5 tipů jak se uzemnit a být tady a teď

V tomto článku si ukážeme několik technik, jak se jednoduše a rychle uzemnit a napojit na přírodu, své okolí a hlavně sám na sebe, abychom nezabředávali v čistě rozumových úvahách, nebo naopak neulítávali v myšlenkových světech a vizích, které nemají reálné korespondence a jsou nepřenositelné do praktického života.

Co to znamená být uzemněný a co vám to může přinést?

Zkuste se na chvíli zamyslet nad lidmi, které znáte… Znáte někoho, kdo, přestože je vedle Vás, tak z něj často máte pocit, jako kdyby byl někde jinde a ne tam, kde je? Jako by byl „duší nepřítomen“? A co způsobuje, že z něj máte takový pocit?

A znáte naopak někoho, kdo, když přijde, tak svou přítomností naplní celou místnost? Někoho, koho prostě nejde přehlédnout, přestože třeba jen v tichosti někde sedí a nijak se neprojevuje? Čím to je?

Dalo by se to možná vysvětlit tak, že tam ten člověk prostě JE. Je tam nejen fyzicky, ale právě i svou pozorností, myslí, vědomím, svou životní energií a svou duší. Takový člověk je ve svém těle pevně a stabilně ukotvený a nic ho nerozhodí. To ovšem neznamená, že by byl egoisticky uzavřený a necitlivý, právě naopak – vnímá, co na něj působí, a ze své stability s tím pracuje, nenechá, aby něco pracovalo s ním bez jeho vědomí.

Že neznáte nikoho, kdy by to měl až takhle dokonale zvládnuté? Popravdě, já asi také neznám nikoho, kdo by se v tomto stavu bytí dokázal udržet nepřetržitě. Je to totiž neustálý proces, kdy se chvílemi „zapomínáme“ a zase zpátky „vtělujeme“. Ovšem čím víc času během dne jsme „vtěleni“, neboli uzemněni, tím vědoměji a plněji svůj život žijeme, lépe nám vše jde a lépe se cítíme ve svém těle.

Jak se tedy uzemnit?

Základem je dech

Dech je první věcí v našem těle, kde se projevuje naše prožívání. Dýcháte zrychleně, povrchně, přerývavě, nebo hlubokým a plynulým dechem?

Kdykoliv, kdy si na to vzpomenete, se zamyslete nad tím, jak dýcháte a udělejte pár vědomých nádechů a výdechů. Uvidíte, že tělo na to okamžitě zareaguje, celé se zklidní a uvolní a i vaše pozornost se vrátí do přítomnosti.

Jestli máte problém, že si na to málokdy vzpomenete, ale rádi byste, zkuste tomu vyjít vstříc – nalepte si papírek „dýchej“ na monitor, na ledničku, na dveře, změňte si tapetu na mobilu, nebo cokoliv co vás napadne, abyste si během dne připomínali, že máte dýchat vědomě.

Skenování těla

Stejně jako se zaměřujete na dech, se můžete zaměřovat i na své tělo kdykoliv během dne si na to vzpomenete. Ani tato technika s trochou praxe nezabere víc jak pár nádechů a výdechů.

Nejprve si uvědomte celé své tělo, jestli nesedíte, neležíte nebo nestojíte v nějaké pozici, která by byla nesymetrická a nějak vás jednostranně nepřetěžovala.

Poté si svou vědomou pozorností projděte své tělo část po části – chodidla, kotníky, lýtka, kolena, stehna, pánev, břicho, hrudník, ramena, dlaně, zápěstí, předloktí, lokty, paže, znovu ramena (ty často nejvíce reaguji na stres), krk, hlavu, uši, čelisti, nos, oči, spánky a čelo. Když zjistíte, že jste někde stažení nebo napjatí, vědomě s výdechem uvolněte svaly tohoto místa a naplňte toto místo uvolněním.

Skenování pocitů

Kdykoliv si na to vzpomenete a máte chvilku na zastavení se (když si vzpomenete a chvilku nemáte, tak si ji udělejte 😉 ), tak si položte otázky:

Co teď cítím, co prožívám? Jakou emocí jsem naplněný? Jaké mám zrovna myšlenky? Prožívám právě to, co ve svém životě toužím prožívat?

Stačí si odpovědi na tyto otázky zvědomit, už to samo o sobě udělá hodně. Nemusíte se v tu danou chvíli začít pokoušet něco měnit, pokud na to není zrovna vhodná doba, stačí, že jste si vědomi toho, co cítíte.

Chůze naboso

Při chůzi naboso, nebo v takzvaných bosobotách (barefoot) neboli botách s velmi tenkou a pružnou podrážkou, vás do přítomného okamžiku a do spojení se zemí vrátí každý váš krok.

Ať už půjdete po nerovném povrchu v přírodě, po dlažebních kostkách, nebo po rovném, ale tvrdém betonu, každý váš krok bude nutně vědomější, než v měkčených a přitom pevných a izolujících klasických botách.

Vaše vědomí tak nebude sídlit jen v hlavě, ale přenesením části vaší pozornosti níže do těla, se více ukotvíte v přítomném okamžiku a prožívání. Zapojíte také další smysl – dotek – do vnímání svého okolí a schopnost přenést pozornost do chodidel se vám bode hodit i pro následující techniku.

Spojení se zemí – vizualizace

Stoupněte si, nebo si sedněte s rovnou páteří tak, aby se chodidla dotýkala země. Zavřete oči a uvolněte se (k tomu můžete využít předchozí tipy 1 a 2 – vědomý dech a skenování těla). Představte si, jak z vašich chodidel vyrůstají kořeny, prostupují zemí nebo podlahou, vrůstají do země a natahují se do hloubky.

Prociťujte napojení na zemi… ve chvíli, kdy ucítíte, že jste dostatečně hluboko, se zastavte, napojte se na energii země a nechte ji stoupat kořeny až do vašich chodidel a přes chodidla, kotníky, lýtka, kolena, stehna a pánev do středu vašeho těla, kde ji ukotvěte. S nádechem vnímejte, jak energie země stoupá do vašeho těla a s výdechem ji rozvádějte do celého svého těla.

Když budete zcela naplněni silou země a zcela s ní propojeni, stáhněte své kořeny zpět do svého těla s tím, že spojení se zemí a vaše uzemnění přetrvává dál.

A co dál?

Uzemnění je o tom být tady a teď, v přítomném okamžiku, na tomto místě a neulítávat v myšlenkách nebo představách do jiných světů a snů. Propojit se s místem, kde právě jsme, jde nejsnáze přes tělo, jak jsme si ukázali v tomto článku, a nebo přes přírodu.

Máme pro vás 7 týdenní prožitkový online kurzu o Spojování se s přírodou, kde dostanete velké množství jednoduchých tipů jak na to. Nečekejte žádnou nudnou teorii a sezení u počítače. Budeme vás pořád zvát k akci, k vizualizacím, zkoumání, objevování a pobytu v přírodě. Připojit se k nám můžete tady.

Budeme se na vás moc těšit!

Příspěvek vytvořen 7
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
0
Budu rád za Tvé myšlenky, nech mi tu komentář.x
()
x